neděle 10. února 2013

PORTUGALSKO 2012: den 9. – Tisíc cest a žádná do Aveira

 

Aveiro
Ráno v Coimbře. Tedy spíš poledne. Denis už má dávno sbaleno a netrpělivě přešlapuje, kdy že už vyrazíme na ten stop. „Nespěchej! Tys nepil do šesti do rána a nemočil na historické památky jako já!“ Po dvou dnech Carlosovo hoštění a celkové pohodičky v Coimbře se zase vydáváme vstříc dobrodružství a nejistotě. Cílové město je pro dnešek přímořské Aveiro.



Balíme čisté oblečení, které nám vyprala naše hostitelka Káťa, a zasedáme k počítači. V papírové formě máme pouze automapu Portugalska, ale s její pomocí se z velkého města stěží vymotáme. Obětovat čas k naplánování trasy a výběru správného místa ke stopování je prostě třeba. Je to jednoznačně ta nejdůležitější součást stopování. Jo, je to otrava, zdržuje to, ale moje zkušenost říká, že čím více času strávíte výběrem silnice a místa pro stop, tím rychleji pak požadovaným směrem odjedete.

No… ve všech případech to samozřejmě neplatí. „To je guláš. Z toho bych se pos…,“ drbe si Denis hlavu při studování mapy Coimbry. Marně se snažíme vyznat v neskutečně nepřehledné infrastruktuře s nadjezdy a podjezdy. Zase se utvrzujeme v tom, že zdejší projektanti jedou na LSD či podobných látkách. Zjištění, že naší žádosti o nocleh v Aveiru zatím nikdo kladně neodpověděl, nám na optimismu taky nepřidává. 

No nic. Dáváme sbohem naší nové české kamarádce Katce, na odpočatá záda nahazujeme ty zpropadené krosny a jdeme. O půl hodiny později jsme na kraji Coimbry. Nacházíme ukazatel na silnici do Aveira a detektivně jdeme po jejích stopách. Vypadá to slibně… až do chvíle, kdy dojdeme k velkému tříproudému kruhovému objezdu, odkud se silnice větví na různé světové strany. A jak jinak, zrovna ta naše cesta do Aveira a Porta je kvůli opravám uzavřena. V tu chvíli tušíme, že dostat se z Coimbry nebude snadné.

Nešťastně obcházíme kruháč a snažíme se vyznat v chaotické změti oranžových směrových cedulí. Aveiro není napsané nikde. Nebloudíme jenom my, ale i řidiči. Někteří zmateně objíždí kruháč dvakrát třikrát dokola a bezmocně hledají správný výjezd. Za křižovatkou je autobusové nádraží a pokuřující šoféři. „Jestli nám nepomůžou oni, tak nikdo,“ říkám Denisovi.

Denis v centru "portugalských Benátek"
Šoféři neumí anglicky. Koktáme ze sebe naučené věty o tom, že jsme stopaři z Česka a chceme do Aveira. Tři chlápci se dívají jeden na druhého a debilně se usmívají, co to jako má být za styl cestování. Na tyhle reakce jsme ale zvyklí. „Tak kudy, pánové?“ První ukazuje doprava. Na modré směrové ceduli stojí Lisabon, ale je tam ještě oranžová s nápisem Porto. Děkujeme a už chceme odejít, když se ozve druhý z nich. „To je špatně. Musíte směrem na západ, na Miru.“ Třetí do teď mlčel, ale teď moudře pronese. „Tady není dobrý stopovat. Zpátky musíte,“ ukazuje rukou směrem do centra města, odkud jsme přišli. Tak vám teda děkujeme…

Raději se už na nic neptáme. „Prubneme tu silnici s náhradní směrovkou na Porto,“ rozseknu naše trápení. Stoupáme si kousek za výjezd z kruháče, kde je navíc semafor, a vytahujeme ceduli AVEIRO.  Někteří řidiči nám mávají, jiní se vyloženě smějí a zubí se na nás. „Co takhle zastavit, pacholci!“ Čtyřicet minut pryč, když zastaví polský kamión. „To je cesta na Lisabon, ne na sever, musíte tam na tu silnici,“ říká řidič a ukazuje k té, která je kvůli opravě uzavřena. Necháváme ho odjet a stopujeme dál. Za deset minut staví osobní auto a v něm starší chlap. „Tohle je silnice na jih, musíte jinam.“

Nemá cenu jim vysvětlovat, že ta původní silnice je uzavřena a oranžové cedule se směrem objížďky posílá auta jedoucí na sever sem. Ačkoliv jsme si stoprocentně jistí, ti dva řidiči nás přesto nahlodali. Možná je to úpal, ale najednou už prostě nevidíme mávající šoféry. Teď vidíme jen šoféry, kteří gesty naznačují, že stojíme na špatné cestě. „Buď je to tu plný bláznů, co nesledují dopravní značení, nebo jsme blázni my!“ říkám rezignovaně. Hodina a půl pryč. Vzdáváme to. Jsou čtyři odpoledne. Jako spráskaní psi se přesouváme k vedle stojícímu vlakovému nádraží.

Aveiro
Jízdenka do Aveira stojí pro jednoho 5 eur. Za hodinu jsme na místě. V infocentru necháváme naše krosny a jdeme očíhnout město. Aveiro patří mezi turistickou klasiku Portugalska. Město se někdy také přezdívá „portugalské Benátky“. Díky sítí říček a kanálů je tu vytvořena velká zátoka plná stojaté vody. Stejně jako v Benátkách si lze pronajmout loď a svést se po kanálech vedoucích městem. Nic proti Aveiru, ale do Benátek má daleko. Kromě maličkého útulného centra a několika kostelů tu nic extra zajímavého není. Prostě takový výlet na odpoledne.

Co se naopak Aveiru musí přiznat, to jsou krásné písečné pláže s otevřeným oceánem. Ty jsou však zhruba deset kilometrů od Aveira na úzkých a dlouhých poloostrovech, které od města odděluje několik větví řeky. V infocentru dostáváme typ na kemp a pěkné pláže v městečku Praia da Barra. Čekáme na bus. Nakonec se do něj sotva vlezeme. Na pláž totiž s námi cestuje i regiment holandských skautek. Holky z Beneluxu v nevkusných béžových košilích v červenci doslova zaplavily severní část Portugalska. Od tohoto dne jsme na ně narazili všude, kam jsme přijeli.

Martin na pláži v městečku Praia da Barra
Podnikáme otužilecké koupání v oceánu. Vedle nás kopou do míče tři velmi hezké holky. A jsou opravdu hodně šikovné. Jako milovníci fotbalu hned rozvíjíme své představy: „dál už nejedeme, zůstaneme tady, budeme plavat v moři a s holkama po večerech hrát fotbal a další hry…“ Jenže pak dostáváme hlad. A holky neholky se vydáváme do městečka ochutnat nějaké místní pochutiny.

Míříme do kempu. Ještě předtím nacházíme za zdí areálu ideální travnatý prostor k noclehu. „Jasná varianta, pokud budou v kempu chtít hodně,“ shodujeme se. Ženská na recepci hned zjišťuje, odkud jsme. „Jé, Češi! V roce 2004, když v Aveiru hrál český fotbalový tým, byl kemp narvaný jen Čechy. To jsme rádi, že zase po letech nějací přijeli.“ „To je sice pěkné, ale kolik si koštujete? Moc nemáme.“ „Je to hrozně, ale opravdu hrozně drahý… 6 eur na osobu,“ mrkne na nás ženská. „Bereme.“ Po devíti dnech expedice konečně zúročíme, že sebou táhneme stan.

Autor: Martin Chládek

Žádné komentáře:

Okomentovat