úterý 15. ledna 2013

PORTUGALSKO 2012: den 5. – Vloupání do zahradního domku

Ericeira

V garážovém apartmá, které nám při stopu do Sintry poskytla naše včerejší řidička Ana, se spalo výborně. Tedy až na ten menší zápach z odpadu. Nic to ale nemění na tom, jak jsme šťastní, že i čtvrtou noc jsme absolvovali na stopařské poměry v takovém luxusu. Ke všemu, když se nad ránem rozpršelo. První portugalský déšť nás nakonec provázel celé dopoledne.




 Balíme své věci, v zámku od dveří toho zvláštního bytu necháváme klíče, na zahradě ještě pohladíme dvě padesátikilová přítulná psiska a vyrážíme na okraj vesničky s úmyslem stopovat do asi šest kilometrů vzdálené Sintry. Původní plán však rychle bere za své. Je sobota, devět hodin ráno (na portugalské poměry zatraceně brzy ráno) a prší. Lidi nikde. Projíždějící auta nikde. „Tohle nepůjde. Musíme busem,“ říkám Denisovi. Přemýšlíme, jak oprýskaný autobus do této díry zajíždí.  Omyl. Nestačíme zírat. Na zastávku přijíždí nablýskaný cestovní autobus. Otevřou se dveře a tam řidič v bílé košili a kravatě. Nesměle stoupáme po schůdkách nahoru. Uvnitř celého luxusního vozu sedí dvě babky a jeden pes. Uplatňujeme naučené věty v portugalštině a kupujeme si za 1,75 eura jízdenku do Sintry.

Včerejších čtyřicet stupňů v Cascais střídá chladné a deštivé počasí v Sintře. Tohle historické město je ze všech stran obklopeno lesy a už středověcí králové sem utíkali před lisabonskou výhní. Podnikáme turistickou obhlídku města. Hlavními památkami jsou zde především gotický palác a Maurský hrad. Ty jsou ale zatraceně vysoko v kopcích nad městem. „Pešky tam půjdete alespoň hodinu a půl,“ sděluje nám slečna v infocentru. Autobus také odmítáme. Nedáme 5 eur za jízdenku, abychom se pak z hradu dívali jen do šílené mlhy, která zahalila celé okolí. A o placenou prohlídku paláce stejně nestojíme.

V info centru se připojujeme na couchsurfing.org s vírou, že někdo z osmi námi oslovených lidí odpověděl na naši žádost o nocleh v Coimbře. Bingo! Jedna kladná odpověď od Češky Kateřiny, která v Coimbře studuje tělovýchovu. Když jsme včera vybírali, komu do Coimbry napsat, náhodou jsme narazili na Káťu a tajně doufali, že to vyjde. Nic proti Portugalcům, jsou super, ale nechat se v Portugalsku hostit od sympatické holky ze Slaného, to si necháme líbit. „Kluci, klidně přijeďte dřív, ráda vás ubytuju na víc dní, ale ve středu asi budu odjíždět k oceánu,“ píše Káťa. Původně jsme náš příjezd avizovali na pondělí, ale během vteřiny máme jasno. „Zkusíme do Coimbry dostopovat už v neděli a když to půjde, zůstaneme tam až do středy. Nabereme sílu na další cestu,“ navrhuju a Denis souhlasí. Má to ale háček. Je sobota dvě hodiny odpoledne. A Coimbra je asi 230 km daleko. 

     Jako záchytný bod na trase určujeme 55 km vzdálené město Torres Vedras a to také píšeme na ceduli. Vydáváme se hledat správnou silnici, což není tak snadné, jak by se mohlo zdát. Portugalská infrastruktura je velice komplikovaná a prošpikovaná malými silnicemi, což znamená, že z výchozího bodu do místa určení je možné jet více směry. Nakonec volíme tu nejmenší silnici, která se v půli cesty větví k oceánu a na druhou stranu směrem k Torres Vedras. Stopařské pravidlo říká, že čím menší a pomalejší silnice, tím větší pravděpodobnost rychlého odjezdu stopaře. A toho se držíme.  

Nacházíme výborné místo na okraji Sintry, kde je dlouhá rovinka a navíc ideální místo pro bezpečné zastavení auta. Neuběhne ani pět minut a někdo staví. Starší chlápek anglicky neumí, ale rukama nohama si rozumíme. „Vy jako fakt stopujete? Jedu do Lisabonu. Vezmu vás.“ „My chceme na druhou stranu do Torres Vedras,“ vysvětluju. Chlapík se usměje, pokrčí rameny a odjede. Byly jsme pro něj takovou záhadnou atrakcí, že i přestože jednoznačně na naší ceduli viděl, že chceme jet jinam, zastavil a nabídl odvoz.

Běží čtrnáctá minuta od chvíle, co jsme vytáhli ceduli, když u nás staví novější volkswagen. Asi čtyřicetiletý Paulo mluví perfektně anglicky a nabízí odvoz do 30 km vzdálené Ericeiry, která leží u břehu Atlantiku. „Není to úplně na naší trase, trochu si zajedeme,“ říká Denis. Nakonec kýveme a nasedáme do auta. „Holanďani?“ ptá se Paulo. „Ne, Češi,“ odpovídám. Paulo se hned směje a omlouvá se, že na fotbalovém mistrovství Evropy Česko vyřadili právě Portugalci. No jo, už to tu asi dva dny nebylo… 

 „Kdybyste byli Portugalci, tak vás nevezmu. Portugalci jsou kurvy! Devadesát procent z nich,“ zuřivě za jízdy gestikuluje Paulo, učitel anglického jazyka. Chci mu namítnout, že zatím na nás zdejší lidi udělali obrovsky pozitivní dojem, ale nechci ho vytočit ještě víc. V tomto duchu se nese celá naše konverzace. Hodnotíme Čechy a Portugalce a hodně nadáváme. Pak od Paula dostávám pochvalu za dobrou anglickou výslovnost. Je první v mém životě a tudíž si ho moc vážím. V Ericeiře nám zastavuje a ukazuje, kudy se vydat na další stop. Vyměňujeme si facebookové kontakty a Paulo se s námi loučí slovy. „Buďte opatrní, Portugalci jsou kurvy!“

  Z hlavní ulice shlížíme dolů na třpytící se oceán. Chvíli jsme nalomení… Ale ne, jsme velcí kluci a čachtat v moři se můžeme jindy. Jedeme za Káťou! Proběhne tradiční „kámen, nůžky, papír“ o to, kdo ponese petlahve s vodou v následujících hodinách a vydáváme se hledat silnici do Torres Vedras.

Střihání o to, kdo ponese batoh či igelitku s mapou, sešitem pro stop a zásobami vody, jsme s Denisem zavedli hned první den v Lisabonu. Pravidla jsou jasná – kdo prohraje, nese kromě své krosny ještě tuhle zátěž na víc v následujících několika hodinách. Funguje to výborně. Když má jeden z nás momentálně blbou náladu, stačí vyhrát „střižbu“, vysmát se druhému a zase je dobře. 

Šlapeme do kopce až na okraj města a vybíráme místo hned za výjezdem z kruhového objezdu. Aut jezdí po kruháči mraky, ale k naší silnici zabočí zhruba jedno za pět minut. Slunce praží jako o život, nikde žádný stín. Po hodině zastavuje peugeot a v něm černošský děda. Něco na nás nesrozumitelně anglicky huhlá. „Proboha, on nejenom vypadá jak černý Schwarzenberg, on tak i mluví,“ honí se mi hlavou. Prý nás do T. Vedras vezme.

Martin a doktor Manuel z Angoly
Jestliže u silnice do nás pálili horké paprsky, teď se doslova smažíme. „On topí, já asi chcípnu,“ otáčím se na zadní sedačku k Denisovi. Zatímco mi tričko vlhne a přilepuje se k opěradlu sedadla, děda mluví a vyzvídá. Postupem času mu začínám i rozumět. Jmenuje se Manuel, je to angolský doktor žijící v Portugalsku a do Angoly ještě párkrát ročně jezdí coby lékař Červeného kříže. Cestou stavíme v menším městečku, kde Manuel v obchodu místního zemědělského družstva kupuje ovoce. Kromě svého nákupu nese i pytel třešní. „Ten je pro vás.“ Nevím, jestli člověka ovlivní ta pohostinnost prakticky cizích lidí, ale když plivu do sáčku jednu pecku za druhou, mám pocit, že lepší třešně jsem nikdy nejedl.  

„Tamhle vlevo dva kilometry leží moje městečko, kde bydlím,“ ukazuje z okna Manuel. Až teď nám dochází, že do T. Vedras, od kterého nás dělí ještě asi 25 km, jede zřejmě jen kvůli nám. „Kvůli nám si nezajíždějte. My si chytneme jiné auto, to není problém,“ snažím se být ohleduplný. „Chlapci, já když byl mladý jako vy, stopoval jsem po Belgii a Francii. Neměl jsem skoro žádné peníze, ale lidé ke mně byli neskutečně hodní a moc mi pomohli. Jeden pán mi dokonce na dva dny zaplatil pokoj v hotelu, abych se mohl umýt a odpočinout si. Tady v Portugalsku prakticky nikdo nestopuje, proto jsem rád, že vás mohu svést. Teď je ten čas, abych já pomohl stopařům.“

Doktor Manuel nás zaváží až do centra města k vlakovému nádraží. Času moc nemáme, za dvě hodiny se začne šeřit. Jako další záchytný bod máme určené město Leiria. V bystru se ptáme na správnou silnici, na které by šlo stopovat, ale chlapík to nedokáže za boha pochopit a neustále nás odkazuje na vlak.

Nakonec nás nasměruje až kolemjdoucí klučina. Stop se však nedaří. Městem se prohánějí auta narvaná mladými lidmi, kteří evidentně míří za sobotní zábavou. Leckteří mají evidentně upito, a tak na nás z okýnek pořvávají. Pomalu padá tma. Nemáme z toho dobrý pocit. Dneska už neodjedeme, tušíme oba. V tom se za námi z kopce žene kluk na horském kole a pokouší se Denisovi vytrhnout sešit s nápisem LEIRIA z ruky. Ten magor jede po silnici v protisměru! V momentě, kdy sahá po sešitu, se proti němu vyřítí auto. Cyklista v poslední okamžik strhává kolo do strany, nebezpečně zavadí o obrubník a jen o vlásek uniká jisté smrti.

Je tma a dál už stopovat nemá cenu. Za hodinu a půl nikdo nezastavil. Vydáváme se hledat bezpečné místo k noclehu. Dlouho šlapeme městem. Až teď zjišťujeme, že naše místo pro stop nebylo dobře zvolené, že silnice se ještě vrací do centra a výpadovka je až o dva kilometry dál. Nakonec obcházíme celé město a vracíme se k vlakovému nádraží, kde hodláme přespat na lavičkách. Smůla. Čekárna i nástupiště jsou zavřené. Blíží se půlnoc a my stále netušíme, kde budeme spát. Raději si dáváme pivo ve vedlejším bystru. „Tak běžte spát do rezidence, to jsou takové naše levnější hotely. Stojí jen 25 eur na noc za osobu,“ snaží se nám pomoct majitel. „Budeme o tom uvažovat,“ odpovídáme, aby o nás neměl strach a jdeme hledat dál.

S krosnami na zádech se loudáme nočním městem a přitahujeme udivené pohledy místních. Spát někde v centru na trávníku nechceme, když je všude okolo plno opilých lidí, a tak hledáme místo, kde nás nikdo hledat nebude. Na okraji města leží průmyslová zóna s řadou velkých obchodů a rozlehlým parkovištěm. Areál obcházíme celý dokola a hledáme nejlepší variantu. „Vidíš ten dřevěný domek před prodejnou? Vypadá to, že není zamčený…“ říkám s úsměvem Denisovi. Opatrně našlapujeme kolem prodejny AKÍ (obdoba OBI), před níž jsou vystaveny kromě oné chatičky za 449 eur hromady dalších věcí. Pátráme, zda se v okolí nebo v prodejně pohybuje nějaký hlídač. Nikde nikdo.

Denis s Martinem otevřeným zahradním domkem nepohrdli
Zdá se nám to jako skvělý úkryt, kde jsme chráněni před případným deštěm, nejsme vidět a asi nikdo by nás tam nehledal. A kdyby nás snad přece jen někdo chtěl napadnout, musí nejprve otevřít vrzající tuhé dveře. Pro tento případ máme na zápěstí přivázány kapesní nože a obranný pěnový sprej.  

Jdeme do toho! Naposledy prověřujeme, jestli nás nikdo nevidí a pak rychle vklouzáváme dovnitř domku. Rozbalujeme karimatky a spacáky. A potichu se chechtáme, jak jsme to skvěle vymysleli.

DENNÍ STOPAŘSKÁ STATISTIKA:¨
Trasa: Sintra – Ericeira (30 km)
Doba čekání: 14 minut
Info o řidiči: muž, 40 let, Portugalec, anglicky mluvící

Trasa: Ericeira – Torres Vedras (40 km)
Doba čekání: 61 minut
Info o řidiči: muž, 66 let, Angolan, anglicky mluvící


Autor: Martin Chládek


Žádné komentáře:

Okomentovat